Småkullagrenen

Lars i Småkulla.
Anfader. Död 1644 (vådaskott), Småkulla, Bergum (O)

 Barn:
Björn Larsson, Smed i Småkulla
Sven Larsson, Småkulla
Förmodligen har Sven avlidit år 1656 eller 1657 ty år 1658 står ”enkian Ingri” (eller Ingierd) antecknad.

Om dufva64

Jag bloggar om släktforskning Visa alla inlägg av dufva64

2 responses to “Småkullagrenen

  • Lars Hagström

    Då bör du hänga ihop med den skotsk/tyska grenen av Wedderburn/Kinnaird/Kleinschmidt som kom till Göteborg i stadens begynnelse. Paret James Wedderburn och Elisabeth Kinnaird kom till Göteborg via Danmark och deras son Alexander Kinnaird gifte sig med Magdalena Kleinschmidt, dotter till den ”importerade” tyske prästen Wilhelm Longnius Kleinschmidt som höll till i Tyska kyrkan. Men jag gissar att du visste detta……I vart fall lät jag lät väva upp Kinnairds tartan för en del år sedan som köptes av mig i form av slipsar av medlemmar i Småkullagrenen. Tror väveriet hette Dalglish. Slipsarna lät jag sy upp i Italien. Inte för att jag ville det utan för att den svenska slipsfabrikanten tyckte tyget var för fint hantera här…..

    • dufva64

      Jag har inte hittat någon direkt koppling men tycker att det är intressant. Min farmors fars syster Josefina var gift med Alfred Pettersson i Wråssered. Alfreds bror Olaus Pettersson (1859-01-29 (P) – 1932-03-20 (O) )var gift med Nelly Augusta Petersson (1865 – 1921) , de bodde i Småkulla Bergum (O). Olaus föddes 1859 i Dammen, en gård i Stannum, men fadern köpte en gård i Ryd och flyttade dit. Den Småkullagren som jag forskat i härrör från min farfars mor Kristina Johansdotter (1854-03-05 i Dansered Sörgården, Bergum, död 1932-08-28 i Kronogården i Ytterstad, Stora Lundby). Hennes mormor Börta Svensdotter kom från Småkulla, hon var gift och bosatt i Torfhög. Om det finns någon ytterligare koppling vet jag inte, vore dock intressant och kanske inte otroligt då jag påträffat så många anförluster. Alla är släkt med varandra kors och tvärs i min släkthistoria! Det sa min far när jag började men han visste nog inte hur sant han skulle ha, då även hans anor korsar med min mors anor.

Kommentera

